O 

Grethe og Preben

Hjemmeside

 

 

 Siden sidst:

Nu er er det mere end et år siden vi stoppede vores meget spændende jobs, og hvordan har det været?

Det bedste vi gjorde var at tage ud og sejle i 100 dage til Skt. Petersborg og retur. Det gjorde overgangen meget lettere, at der skete noget hver dag. Vi  skulle både være fokuserede og kunne slappe rigtig meget af. Efter forbavsende kort tid var arbejdslivet meget langt væk, og vi levede i nuet.

Efter alle de pragtfulde oplevelser, skulle vi så hjem og være efterlønner/pensionist. Det betød at vi nu havde overskud til at lave det vi tidligere betalte os fra.

Det største projekt var at male vores 140 kvm træhus 2 gange hele vejen rundt.

Vi tog det i bidder når vi havde lyst, og når vejret gjorde det muligt.

 

Som andre bedsteforældre bruger vi også megen tid og energi på børn og børnebørn. Den ene bor i Århus og den anden i Silkeborg, så det er blevet til mange ture op og ned af motorvejen. Men igen har det været dejligt at have tid og overskud.

 

Og så ringer vækkeuret altså heller ikke længer kl. 6.45!

 

Det blev også til lidt sejlads i sensommeren, og den sidste tur havde vi med Christian på 10 år i efterårsferien, og så kunne vi godt mærke at nu var det tid at få båden op.

Heldigvis står vi inde i en hal, så vi besluttede at polere båden, og gøre den mest mulig forårsklar, inden det blev vinter.

For der var dukket et nyt projekt op.

Jeg hader den mørke og kolde tid, så vi besluttede at tage til Sydspanien i 4 uger. Men kan man få tiden til at gå så længe. Sagtens! Vi havde super lækkert vejr, og en dejlig bolig og en bil. Vi havde besøg af en datter og barnebarn i en uge, hvor vi rigtig var turister, men ellers slappede vi af og tog livet fra oven og ned. Specielt vil jeg nævne en forlænget week end i Sevilla. Det var på alle måder en fantastisk oplevelse. Og til næste vinter bliver det nok 2 måneder i Spanien.

Da vi kom hjem midt i februar ville vinteren ingen ende tage, og igen havde vi overskud til at gøre tingene anderledes. Vi begyndte og gå til fitness 3 gange om ugen, og det har gjort godt i vores gamle kroppe.

Og så blev det tid til at få båden i vandet og gjort sejlklar til sommerens sejlprojekt: til Norge og op langs den norske vestkyst, så må vi se hvor langt nordpå vi kommer.

Men det er skræmmende hvor hurtigt sådan et år går, så det handler meget om at udleve vore drømme mens vi kan der. Og kedsomhed har vi ikke oplevet noget af.

 

Mandag den 10 juni

Endlig blev det tid at komme afsted.

Sejplanen er ændret, så vi ikke tager med FTLF turen til Bergen og Sognefjord. Vi var begge steder for 3 år siden, og så syntes vi ikke det var så spændendende - ikke at sejle derop, men hele den lange vej tilbage. Men vi kommer til at savne samværdet med nogle af de prægtige mennesker, der var med i Skt. Petersborg.

Istedet gåt turen i år via Sveriges Vestkyst op til Oslo, ned lags Norges Østkyst, Sørlandskysten. og om vejret vil - fra Lindesnes til Thyborøn og ind igennem Limfjorden og hjem.

Men inden vi kom afsted var der hektiske dage med pakning af båden. Og så lige et teknisk problem med AISen, som ikke virkede stabilt. Med stor tålmodighed hjalp Poul Bak os igennem fejlsøgningen, og kablet til AISen var gnavet over af kæden til styretøjet,

Så vi var lidt oppe at køre,da vi endelig smed fortøjningerne, og gled til Hals.

 

Tirsdag den 11.juni

Nu gik det mod Sæby - ingen vind, så det blev for motor. Om aftenen spiste vi hos en af Grethes coach veninder, der bor på havnen i Sæby - rigtig hyggeligt.

 

Onsdag den 12 juni.

Afsted fra Sæby i frisk vind mod Skagen, det gik rimeligt stærkt. i Ålbæk bugt ligger der en masse stor dampere for anker, men det lykkedes at krejle os imellem dem til havnehullet.

Vejrudsigten de næste dage er dårlig, så vi bliver til lørdag-

Først en kedelig regnvejrsdag, og fredag blæste det mere og mere op. Vi mødte forøvrigt Peter Ulven-en rigitg gentleman. Han kone Kirsten var på kursus i Skagen, og så sejlede han lige op fra Aalborg, for at hente hende hjem igen. Nordkaperen og Troels Kløvedal, var også i Skagen med et kamerahold- de er ved at lave en film om de nordiske land.

Men lidt kultur skal en overliggerdag bruges til, så vi var på Skagen Museum fra første gang for at se de berømte bille af Ancher og Krøyer.

Hmm

 

Hmm, det var nok ikke lige vores stil, men det kostede til gengæld 180 kr for at komme ind.

 

Lørdag den 15. juni

Der er lovet godt vejr fra morgenstunden, men senere på dagen kuler det til, så vi stod tidligt op-kl 7.00, og kl 8.30 gik vi ud af havnehullet i frisk SV lig vind. Da vi var kommet en times tid ud, hørte vi på VHF-en, at der var en redningsaktion igang uden for Skagen. En gammel polsk stålsejlbåde med 8 mand ombord tog vand ind. Men i løbet af ingen tid, var redningsbåden ude ved dem med pumper, og fik dem slæbt tilbage tilbage til Skagen.

Jo nærmere vi kom til Sverige, jo mere blæste det, og da farten kommer over 9 knob, rebede vi ned på sejlene, så vi kunn

 

e følge med-

Ind gik til Marstrand havn for fulde sejl, tværsigennem et kapsejladsfelt af drage både, men både de og vi kendte vigereglerne!

Det ser idyllerisk ud, men det var først næste aften. Nogle timer efter vi vaar fortøjet kom en veritabel thunderstorm, hvor det blæste op til 27 m/s, så godt vi var solidt fortøjet.

Vejrudsigten søndag siger strid regn og blæst, så trods 370 kr, pr. nat i havnepenge, blev vi en dag ekstra.

Sød lille færge, der hedder Alfred

 

Mandag den 17 juni

Fin vejrmelding med højt solskin og passende vind, så afsted det gik igennem den vestsvenske skærgård med fulde sejl. Efter sidste års mange mil i den svenske, estiske og finske skærgård, er vi blevet ret seje til det.

I et af de snævre løb ligger Gullholmen. Historien for næsten alle disse småsamfund i skærgården er, at de opstod i forbindelse med sildeevnetyret i 15-1600 tallet,(ligesom Nibe),

men op igennem tiden blev de affolket, indetil turisterne kom til. Så nu bor der nogle få indfødte, og så nogle rige mennsker, der har sommerhuse på øerne. Men smukt er det.

Målet for dagen sejlads var Lyskil, hvor vi aldrig har været før.

 

En rigtig pragtfuld dag og sejlads. Vi bliver i morgen med, for at se lidt på byen

 

Tirsdag den 18. juni

Sightseeing dag

Cyklerne er fundet fram, dækkene pumpet og batterierne er fuldt opladede, og så er vi klar.

Gamle Stan er de sidste velholdte rester af det oprindelige Lysekil fra 15-1600 tallet, hvor fiskerne og stenhuggerne boede. For udover fiskeriet, var og er der stadig store stenbrud, der har leveret granit til hele verdenen, og også den kunstige ø, som Øresundsbroen går over, er lavet af granit fra Lysekil-

I forbindelse med den industrielle revolution sidst i 1800 tallet, regnede man med at Lysekil skulle blive en storby, og en storby skal have en katedral:

Kirken er selvfølgelig bygget af den lokale granit, men Lysekil er stadig en lille købstad med en 5-8000 indbyggere, så sognebørnene har en rigelig stor kirke.

Indvendig var den også meget flot, med store runde mosaikvinduer, ala Notre Dame i Paris.

Og kirken ligge rpå det højeste punkt i byen, så udsigten var værd at se på

Og så skulle der handles lidt madvarer, så vi ikke svinder helt ind.

Der er en fin vejrudsigt for imorgen, så vi sejler mere nord på til Grebbestad.

 

Onsdag den 19 juni

Så er ruten lagt mod Grebbestad. vejret er overskyet men lun, og vinden let fra syd, men det er fint nok, for vi skal mod nord. Vi valgte at lægge ruten udenom sejlernes motorvej_

Smøgen

Vi har været her et par gange, men vælger at sejle vest om-

Ligeså med Sotekanalen

Her var vi for nogle år siden med Ilse og Folke fra jalifour. 50.000 lystbåde sejler igennem hvert år. Så selvom der er lavsæson, søgte vi ud på havet.

Og så gik det eller ind og ud af skærgården lidt for motor men det meste for sejl, med vinden lige i r---- Det sidste stykke blev vinden lidt friskere, så ind det gik imellem skærgården med fuld genua- for at ende i en lille fjord. hvor GrebbestAD ligger, det er ligesom en lagune, beskyttet fra alle sider.

Grunden til vi ville herind, er midsommer- Sidste år lå vi i Vetservik på Østsiden ad Sverige, og alle forlod byen, og vi blev ladt tilbae med nogle tyskere og ingen fest, Men her skal der være gang i den.

Selve byen udmærkede sig med en ICA, Coop og en lækker fiske handel, og så var der lige dette hus;

Og her boede så Larsson

Der er et vældigt folkeliv på bryggen med masser af restauranter og levende musik,

Men imorgen skal vi cykle en 6¨- 7 km ud ti kullingsvik, hvor de klær majstangen på, og laver traditionrl midsommerfiring. Og så står den ellers på alskens undeholdning herhjemme på bryggen- If you cant beat them, join them.

 

21.juni midsommer

Vi skulle jo se, hvordan svenskerne holder midsommer. Så efter en snak med turistinfo, startede vi cyklerne og kørte til Grønemad, en lille landsbu 5 km udenfor Grebbestad.

Og det var ret hyggeligt.

Her bliver stangen rejst

Der blev danset om stangen, lavet lege med børnene, tovtrækning, og næsten alle havde kurv med kaffe og hjemmebag med. Og så var der rigitg mange mennesker:

Mange havde flettet blomsterkranse so de havde i håret, og så var der lige ham her;

 

Om aftenen var der sort af menneske rpå bryggen, og de var ikke lige ædru alle sammen. Der ligger en 10-15 værtshuse , og et hav af kludebutikker, og de har alle sammen højttalere udenfor. Så de rvar underholdning det meste af natten, Men det sov vi fra.

Så blev det lørdag den 22.juni og vi skulle videre. Men det ville vejrguderne ikke. Det har stormet og regnet hele dagen, så det blev en indedag, hvor vi dårlig nok var af båden, men i morgen bliver det lidt bedre, og vi har planlagt at gå til Fredriksstad i Norge, en tur på 40 mil.

 

Søndag den 23.juni

Endlig blev der tid til at komme fra Grebbestad. Nogle Normænd holdt fest til 6-15 om morgene, så det var rigitig hyggeligt-

Vejret var lidt mullen med  tætte byger, og kfraftige vindstød, men nu skulle vi til mere fredelige omgivelser.

S efter at have ssnørklet os ud af fjord og skærgård, gik det nordpå mod Kosterfjordeb. Vinden var SSV, så det gik fint for genua alene med en 6-7 knob, Der var noget regndis, men ved middagstid klarede det lidt op, men vi fortsate alene med genua, for vi havde vinden lige i r---,

pg en 5-6 stykker er ok-

Vi gled stilleforbi Kosterøerne, hvor vi har været nogle gange. Førte gang var i firserne. Hvor vi skulle påmønstr en sejlbåd på Koster. Men det var en kompliceret sag. Først bil til Frederikshavn, færge til Gøteborg, sporvogn til banegårde, tog 80 km nordpå, skift til bus til Strømstad, færge til Kosterøerne, og endelig en 4-5 km på gåben med alt bagage og ekstra øl, - men vi vqar jo unge dengang, og kunne klare alt.

Nord for Koster krydser vi den norske grænse, og ind igennem nationalparken Hvaler ved Viken havn. og så Nord op mod Fredrikstad. En smuk tur stadig i behagelig tempo. Jo længere vi kom ind, jo mere læ kom der, så ved Kjøkøy røg sejlene ned. Vi nhavde lige pakket sammen, da en motorbåd kom mod fuld fart kom ret imod os. Det viste sig at være toldvæsnet, og de var da så venlige at komme ombord. Efter at have åbnet et par skabe og høre til vores lager, mente de ikke vi nhavde for meget, og jeg skulle jo ikke have sagt noget.

Ind igennem industrihavnen i Fredriksstad mærked vi den kraftige strøm for Elven Glomma, der bød på 3.5 mil modstrøm. Så lige et sving ind i en anden elv, og vi ligger midt i Frederiksstad.

Egentlig skulle vi igennem en bro, for at komme til gæstebroen, men broen var istykker, så vi fant en privat plads, der til gengæld er gratis. Fruen fik fri, så vi fik en rigtig god pizza i en cafe på bryggen.

Her er rigitgt stile, og det træbger vi til, og så skal vi sepå byen i morgen - der er noget med nordens ædste fæstningsanlæg, som vi nok lige skal rondere,

 

Mandag den 24.juni

Efter en dejlig og lang stille nat, uden fulde larmende nordmænd var vi klar til dagens dont. Først skulle vi have handlet ind, og det bruger man faktisk megen tid på, for vi kender jo ikke butikkerne , og hvor varerne står. Og så koster det. Madvarer er ca. 20% dyrere her end i Danmark, men det hører jo med.

Ellers er byens store attraktion Gamlebyen, som er Norden besdst bevarede fæstningsby, grundlagt af Frederik 2 tal, for det var jo danskerland dengang.

Frederik 2. og frue

Den skulle være svær at indtage, Tordenskjold har også huseret her.

Faktisk har der været garnision her indtil 2002

 

Faktisk er borgen kun blev angrebet en gang, og det var i 1814 af svenskerne. Da var den så forfalden at den blev indtaget på 2 timer. Så skønne spildte kræfter i flere hundrede år.

Forøvrigt ligger vi gratis her - det kan vi godt lide.

Imorgen går det mod Moss, og vejret ser lovende ud, men kun svag vind, så det bliver nok mest for motor.

 

Tirsdag den 25.juni

Afated fra Fredrikstad mod Moss. Vejret var fint med lidt sol indimellem. Skærgårdssejlads næsten hele vejen. Svag vind, så formiddagen var for motor, men såkom der lidt pust, og med genuaen oppe, kunne vi klare en 4-5 knob . Moss ligger inde i bunden af en lille fjord, og vi skulle ind i en lille kanal, der var lige ved siden af et færgeleje. Her kom færgerne hvert kvarter, så det var med tungen lige i munden vi styrede ind. Moss skulle bare være et night over stopr, men sådan ville vejrguderne det ikke. Udsigten for onsdag sagde regn og atter regn, og det gad vi ikke sejle til Oslo i. Så det blev en overliggerdag i cockpittet. Varmeblæseren op, og bøgerne frem, og så skete derikke mere den dag.

 

Torsdag den 27.juni-

Idag har han lovet tørvejr og ingen vind, så kl 9 var vi ude af Moss og direkte ud i Oslofjorden.

Skyerne så truende ud, men de holdt tæt. Så afsted det gik på en næsten helt blank fjord.

Og efter en 6 timer dukkede Oslo op

Vi ligger lige i Centrum ved Aker Brygga Bag ved er rejst en hel ny supermoderne bydel, der minder om berlin efter sammenlægningen med Vesttyskland. Der bliver bare bygget og bygget.

Der er en lang promenade, og de rvar 38 restauranter, og de var alle fyldte. De normænd må have mange penge. En halv liter fadøl 70 kr, en burger 160 kr. Og havnepengene er også med. 370 kr. pr. nat incl.el og vand-

De næste pr. dage skal vi opdage oslo, som vi aldrig har besøgt før, og så vi vi kan se, ligger alt det væsentlige indenfor gåafstand fra vores havn, bortset fra skibakken Holmekolle, så den springer vi over.

 

Fredag den 26-juni

Så var vi parat til sightseeing.

Aker brygge som vi ligger ved, er helt omgivet af en hel ny bydel med fashionable lejligheder, masser af butikker og ikke mindst reatauranter. Der bliver bygget overalt, så Norge må ikke mærke meget til krisen.

 

For at få et overblik tog vi en hop on and off rundtursbus. Det første sted vi stod af var ved Oslos operahus:

 

Et fantastisk bygningsværk i italiensk marmor. En af koncertsalene ligger dybt under vandet.

Når man sammenligner med operaen i København, er denne noget mere fremadtsræbende og modernistisk- Men arkitekt henning Larsen og Mærsk kom jo også op af skændes, forsi Mærsk ville bestemme.

Ellers var intrykket ved at køre rundt i Oslo, at der var meget trangt, med smalle gader med en masse trafik.

Næste gang vi stod af var på halvøen Bygdøya. lidt udenfor Oslo.

Her ligger alle de maritime museer: Søfartsmuseum, Kontiki museet, og endelig Fram musset. Vi besøgte kun det sidste, og det viste sig at være rigitg spændende.

Her havde man bevaret det gode skib Fram, der har en hel speciel historie:

 

Det var med dette skib at Fritjof Nansen i 1890 erne fandt Nordvestpassagen, og i 3 år drev med indlandsisen for at forsøge at finde Nordpolen. Først i 1900 tallet tog Roald Amundson over og sejlede det til Antarktis, og travede over isen og som den første plantede sit flag på Sydpolen- Fantastisk vovemod og eventyrlyst disse gutter havde, og når man tænker på de simple navigationsmidler de havde, sætted det yderligere i relief-

Men hvordan kunne et træskib holde til al den is. Jo man fik Colin Archer til at tegne og bygge det. Og det blev solidt. I stævnen og hækken var der 3 lag tømmer, der ialt var 1,25 m tykke og siderne var 80 cm tykke, Så det holdt- Man blev helt ærbødig af at stå på det samme dæk som disse polarforskere.

Og så var en dag fuld af oplevelser slut.

 

Lørdag den 27 juni

Idag står den på besøg på Akerhus fæstning og spadseretur på Karl Johansgaten- men ak- vejrudsigten holdt ikke, men vi nåede da Karl Johan

 

 

Det er kongeslottet der anes i baggrunden. Men så begyndte det for alvor at regne, men der stod så mange mennesker langs Karl Johan, hvad skete der?

Jo, de rvar en stor Pride parade, for de homofile og lesbiske, og der var rigitg mange-bare lidt synd at det regnede så meget.

Akerhus måtte vi opgive, for nu styrtede det ned, men jeg fik da et billede af det fra vores havn:

men dette spændende sted, de har sin oprindelse i 12-1300 tallet, må vi se en anden gang.

 

Der er gået kuk i datoerne, men nu er det altså Søndag den 30 juni.

Afgang fra Oslo i helt stille vejr, så det blev for motor hele dagen. Det mest spændende ved dagens sejlads var smutvejen fra Oslofjorden ind i Tønsberfjorden. Den gik igennem kringlede løb, små landsbyer, og endog gravede render. En meget smuk indsejling til Tønsberg.

 

Mandag den 1-juli

Tønsberg er Norges ældste byr, og kan med sikkerhed dateres til 871, men menes at være endnu ældre. Det var vikingernes by, og mange konger e rgravsat her, og det har betydet, at man har fundet rigtig mange herligheder i jorden.

Men det største fund er Osebergskibet

 

Dette er en nøjagtig kopi: 21.5 m lang og med 15 sæt årer-

 

Meget senere blev Tønsberg en hansaby, og drev stor handel med det øvrige Europa-

Fra 1300 tallet til 1500 tallet var det en vigitg fæstningsby, og oppe på toppen ved tårnet, var der en masse udgravninger. Men så kom pesten, og derefter svenskerne, og så mistede Tønsberg sin betydning, og fik først sit opsving igen i slutningen af det 18 århundredem hvor man drev en kæmpe hvalfangst i Nordatlanten,

 

 

Tirsdag den 2. juli

Vi har lidt travlt, for vi skal gerne nå til Arendal torsdag for at besøge min grandfætter, da han og hans familie tager i deres sommerhus i Blokhus på lørdag.

Så selv om vejrudsigten sagde meget vind hen på eftermiddage, ja så måtte vi jo stå op kl.7 og så komme afsted. Først på dagen var der ikke meget vind, så det var igen for motor, men jo længere vi kom ud af fjorden og nærmede os Skagerak, ja så tiltog vinden og bølgerne voksede. Da vi kom på havet igen, var den med vinden i snuden og 2-3 m bølger, lidt ubehageligt. Men vi kom da i havn allerede kl 13.30, og 1 time efter blæste det en 14-16 s/m. Så nu ligger vi ved en bøje i Stavern og gier frem og tilbage i fortøjningerne, for bølger og vind står lige ind af havnehullet her i Stavern, men her kl 23 er den ved at aftage, så vi håber på en rimelig rolig nat, men hvor vi savner noget ordentlig sommervejr.

Stavern, der ligger lige ved indsejlingen til Larvikfjorden har også haft historisk betydning. Bygningerne på øen udenfor havnen , var i 1700 tallet en vigtig fæstning, og det var her, at Tordenskjold opholdt sig allermest-

 

Onsdag d. 3.juli

Efter en urolig nat, hvor vi hoppede og dansede, måtte vi afsted fra Stavern, men først måtte vi tanke diesel, som er et par kroner billigere i Norge end Danmark, da det er afgiftsfri til lystbåse.

Ud igennem skærgården og op med sejlene, og afsted det gik, selvom søen var lidt grov ovenpå nattens blæsevejr. Og det gik fint det meste af vejen mod Risør, som vi nu anduver for 3. gang. Første gang var i slutningen af august 1990 med Betonia-som tiden dog går.

Det gamle anduvningspunkt er den hvide plet, der kan ses 15 sømil til havs.

Det regner ret meget, derfor er billedet så ringe.

Men Risør er en meget populær havn, så vi måtte lægge os udenpå en Nordmand. Men så vendte vinden over i øst, og efterhånden klakede vi så hårt mod naboen, at vi begge besluttede os at finde et andet sted at ligge. Det var selvfølgelig midt i aftenmaden. Nå af med alle fortøjninger, ned med cockpitteltet, og så begyndte det at styrtregne! Herligt, så inden vi i mørkningen fik fundet en anden plads, var vi dyngvåde fra inderst til yderst. Men til gengæld lå vi nu stille og sov rigtig godt.

Risør er en rigtig smuk gammel skipperby, med masser af velbevarede huse og købmandsgårde, men det var ikke denne gang vi skulle se mere på den.

Torsdag den 4. juli

Ud af havnen i Risør, og det vi troede var regndis, viste sig at være tæt tåge, og den blev tættere og tættere, og der var nogle smalle løb, og masser af skær vi skulle holde øje med, så Grethe holdt så skarp udkik i ærtesuppen, at hun begyndte at se syner. men med vores gode plotter og sund fornuft, kom vi fri af land, og efter en times tid kunne vi se 100 m frem, og efter 2 næsten 500 m, så det var ikke så slemt. Men når der er tåge er der som regel ingen vind, så det blev for motor mod Arendal.

Arendal ligger utroligt smukt på begge sider af en lang fjord, med en smuk indsejling, og så har jeg altså min (grand) fætter der bor her, og han bor lige ned til vandet, og har sin egen flydebro, der passer lige til os-

 

Og hans hus er da lige til at holde ud at se på

 

Og læg så lige mærke til himmelen, den er blevt blå og solen skinner på os.

 

I arendal er der ca, 10.000 motorbåde, så der er en livlig trafik på vandet, der ofte er den hurtigste vej ind til centrum i byen. men vi tog hans gamle smukke sjægte og tøffede stille afsted

 

Når det skal gå stærkt har han også en Nidelv 7,25 med 350 hk, som jeg har sejlet 51 knob med, det er sjovt at prøve, men ikke alt for længe.

 

Lørdag den 6. juli

Solen skinner fra en skyfri himmel både her og hjemme, og det er selvfølgelig fordi jeg har fødselsdag! 67 år -hvor er alle de år blevet af.

Men  Ingvild og Henrik er nogle helt usædvanlige gæstfrie mennesker, og vi er blevet forkælede i alle ender med god mad og drikke, både hjemme og ude. Om aftenen tog vi den hurtige båd op ag Nidelven, og fandt en restaurant ude på en ø med rigtig god mad, så vi var så mætte at vi dårligt kunne trille i seng da den dejlige dag var ovre.Og så havde vi en ædru chauffør med til at styre båden, for politiet har en rigtig hurtig båd, som de konstant ligger på lur med, fordi der er alt for mange, der sejler alt for stærkt, med for høje promiller.

 

Søndag tager vores søde værter til Blokhus på ferie, men vi bliver i et par dage, så vi kan få vasket vort tøj, efter en måned til søs, og båden kan også trænge til lidt rengøring-

Men hold da op vor vi er blevet forkælet, 1000 tak til vore værter.

Tirsdag den 9.juli

28 bryllupsdag med denne dejlige kvinde

Sidste år på samme tid, fejrede vi det i Mariehamn på Åland.

 

Onsdag den 10 juli.

Nu har vi slappet rigtigr mrget af i det gode vejr. Alt vores snavsetøj fpor en måned er vasket, og båden er skrubbet, så nu er det tid at forlade dejlige Arendal, så nu går det mod Lillesand-

Lillesand er en gammel skipperby, men som de fleste steder på Sørlandskysten er det nu mest en sommerby. Sejladsen var ukompliceret. Ud fra Arendal ved Torungen fyr, et par timer for sejl ude i Skagerak, og så ind igennem skærgården til Lillesand. På vejen kom vi igennem det smalle Hambosund

Selvom der er smalt var der 38 meter dybt.

Og så dukkede Lillesand op

Vi var heldige at få en god plads for der var rigtig mange både.

Lidt kultur blev det til, her Lillesand kirke, der er en trækirke fra 1889. Vi var inde´og se den, men den var noget kedelig. Det fil jeg en snak med en fra menighedsrådet om, og hun var enig. Men der er et meget kristens bælte her i Sørlandet, og ændringer var bisakoppen ikke meget for. Dog var præsten en kvinde fraskilt og alene med 6 børn, med det gik an.

Der var hele tiden noget at se på, for det myldrede ind med masser af mindre motorbåde. Det var simpelthen sommerhusfolket. der hentede rundstykker hos bageren om morgenen, kom og købte ind i supermarkederne eller spiste på en af de mange restauranter - eller gjorde ligesom vi - gloede på alle de andre.

 

Lørdag den 13 juli.

Nu skal vi igennem Blindleia. Det er en smal passage indenskærs på ca. 8 mils længde, og er rigitg smuk- Sidst vi sejlede hyer igennem var i 1990 med Betonia.

Blindleia starter lige udenfor Lillesand med at man sejler under en bro, hvor 2 både dårligt kan passere hinanden.

 

Senere var de rmasser af kringlede løb - spændende

Og se lige det blanke vand. Vi er næsten helt adskilt fra havet, så det er luksussejlads. Ham der sejlede foran var lokal, så vi fulgte ham, indtil jeg pludseli opdagede, at han sejlede af en anden rute end vi havde planlagt, men vi endte dog hvor vi skulle!

Afslutningen af Blindleia hedder Ulvøysund og meget idyllisk

 

Og så bare et sving til bagbord, og straks efter til Styrbord, og så var vi ude på frit vand igen

 

Vi kunne sejle næsten helt til Kristiansand indeskærs, bortset fra det sidste stykke over fjorden indtil Kristianssand <Gjestehavn. Der var rigitg mange både, så den neste ledige plads var ved en bøje med bagen ind mod en flydebro, Det lyder ukompliceret, men bøjen lå ca- 30 meter ude, og det var svært at bedømme, så mens jeg baggede stille ind, stod Grethe på fordækket og bandt fortøjninger sammen. Så det blev til 7 fortøjninger inden vi kunne nå ind til broen.  Godrt Grethe er god til at lave pælestik, det fik hun godt brug for. Forøvrigt lå vi rigtig dårligt, for det var blæste en del op, så vi hoppede og dansede noget-

Senere på aftenen kom denne pudsige båd forbi, fyldt med festglade unge- jeg har aldrig set noget lignende

 

Søndag den 14 juli

Efter vi havde fået morgenmad, så vi, at der var blevet en langsskibsplads ledig inde i havnen, så vi fik travlt med at få hevet alle disse fortøjninger ind, så vi nåede pladsen, inden der kom andre.

Ellers blev det bare til en slentretur i byen, og hen på fiskebryggen, der er et rigtig hyggeligt sted - og dyrt - 100 kr for 2 små softice med en kop kaffe.

Imorgen skal vi rundt og se nogle af de mange seværdigheder i denne by. Der officielt fik sit navn fra Chr, IV, som grundlagde byen, hvor den ligger idag-

 

Mandag den 15 juli

Sightseeing dag.

Som sagt var Chr.IV tal på besøg i 1630, og han besluttede, at på tangen her skulle der ligge en by. Han tegnede omridset med en pind i jorden, og byen skulle bestå af hel rette gader, der møder hinanden i en vinkel på 90 grader - det var moderne i renaissancen. Og sådan blev det, og området hedder stadig kvadranten, Da husene på den tid blev bygget i træ, er der ikke mange tilbage af dem, da flere brande hærgede byen, og der er bygget nyt og helt moderne mellem hinanden, men man kan stadig få et indtryk af, hvordan det så ud

 

 

Byen havde strategisk betydning, da mange skibe forsøgte at undgå Øresundstolden, og så kun man kontrollere skibsfaarten alledere her.

Chr.V opførte en hel fæstning her

Det var ikke meningen, at den skulle falde sammen ved første skud, så væggene er 5 m tykke.

Man må sige at de havde et stort skydefelt ud af fjorden. Men ak, som så mange fæstningsanlæg, blev der kun affyret skud fra den een gang mod en engelsk fregat i 1810 erne, hvor vi jo igen holdt på den forkerte hest, og holdt med Napoleon mod England, som betød et sviende nederlag ved Københavns bombardement.

Et anderledes effektivt kanonanlæ ligger i Høvig lidt sydvest herfra i Høvik. He rbygegde Tyskerne verdens næststørste kanon, de rkunne skyde 50 km. En tilsvarende stod i Hirtshals lige ved fyret, og på den måde kunne man næsten dække hele Skagerak på det smalleste sted-

 

Tirdag den 16 juli

Der studeres vejrudsigter. for vi har besluttet at sejle til Thyborøn, og der er kin en måde at gøre det på - i et huk-

Det ser ud til at vinden imorgen onsdag siger 5-10 fra Vest, med nogle stød indimellem, så den står på morgenvækning kl 04.00, og så afsted, når vi har fået morgenmad, og ca. 16 timer og 90 mil senere, skulle vi gerne ligge i Thyborøn - det bliver en lang dag.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                  

'